Saturday, October 9, 2010

Ciri-ciri Tamadun

Ciri-ciri utama tamadun ialah :

1. Pertempatan Kekal
2. Kehidupan Berorganisasi
3. Sistem Pemerintahan
4. Pengkhususan Kerja
5. Agama dan Kepercayaan
6. Bahasa dan Sistem Tulisan


PETEMPATAN KEKAL



Kehidupan secara menetap membawa kepada corak hidup yang lebih sistematik. Kawasan yang dipilih untuk pertempatan tetap amat penting untuk memastikan kelangsungan bekalan makanan.


KEHIDUPAN BERORGANISASI



Kehidupan secara berorganisasi ini mampu mengatur cara hidup manusia untuk memastikan kestabilan dan kemakmuran hidup mereka. pertambahan penduduk telah membawa kepada proses pembahagian masyarakat yang lebih kompleks seperti yang ditunjukkan pada gambar rajah di atas.


SISTEM PEMERINTAHAN



Kewujudan sistem pemerintahan adalah untuk menjalankan pentadbiran yang membawa kepada sistem perundangan yang menjadi panduan kepada masyarakat demi menjaga keamanan dan kemakmuran sesebuah tamadun.


PENGKHUSUSAN PEKERJAAN



Pembentukan organisasi sosial dan politik membawa kepada pengkhususan pekerjaan dalam tamaduun awal. peningkatan dalam produktiviti manusia menyebabkan pengkhususan pekerjaan menjadi lebih penting yang secara tidak langsung akan membawa kepada peningkatan dan perkembangan ekonomi.


 AGAMA DAN KEPERCAYAAN




Agama dan kepercayaan amat berkait rapat dengan pengiktirafan terhadap golongan pemerintah, pembahagian sosial masyrakat, prkembangan ilmu pengetahuan, kesenian dalam proses pembentukan tamadun awal. manusia pada peringkat awal proses pembentukan tamadun percaya bahawa terdapat kuasa ghaib yang menguasai alam sekelilingnya. Kepercayaan ini dikenali sebagai animisme. Secara evolusi bertukar menjadi agama. Agama tamadun awal ini dikenali sebagai politeisme yang bereerti pemyembahan terhadap lebih satu tuhan.


BAHASA DAN TULISAN




Penciptaan bahasa dan sistem tulisan memainkan peranan penting dalam penyeberan ilmu pengetahuan dan perhubungan di dalam sesebuah masyarakat. Antara bahasa tertua ialah Yunani dan Sanskrit, manakala contoh tulisan awal ialah hieroglif, cuneiform dan ideogram

No comments:

Post a Comment